Kiedy projektuję swoje zabawki, staram się, by każda z nich miała jakiś element edukacyjny. Dziecko, które ją dostaje, ma się świetnie bawić i wynieść z tej zabawy jak najwięcej korzyści.
Na co zwrócić uwagę kupując zabawkę?
10 cech dobrej zabawki:
Estetyka – zabawka powinna zachęcać dziecko do aktywności swoim kolorem, kształtem, strukturą lub fakturą.
Sensoryka – dzieci w wieku 1,5-3 lat, poznają świat wielozmysłowo, dlatego dobrze, jeśli zabawka jest miła/ciekawa w dotyku, pobudza wzrok, słuch lub inne zmysły.
Manipulacja – ćwiczenie małej motoryki przygotowuje mózg, oczy i rękę dziecka do pisania. Można np. ćwiczyć chwyt pęsetkowy: zapinanie/odpinanie, wiązanie, sznurowanie etc.
Kontrola błędu – zabawka edukacyjna powinna być tak zbudowana, by dziecko miało możliwość zauważyć ewentualny błąd i samo skorygować poprawność wykonania zadania. Taka zabawka rozwija samodzielność i uniezależnianie się od oceny dorosłego.
Konkret – jeśli wprowadzamy pojęcia abstrakcyjne (cyfra, litera, czas) dobrze jest zacząć od tego, co można dotknąć, poczuć, zobaczyć – od konkretu.
Kreatywność – to możliwość zastosowania tej samej zabawki/pomocy dydaktycznej do innych zabaw lub zadań.
Porządek – zabawka powinna mieć swoje opakowanie oraz stałe miejsce na półce.
„Dusza” – to taka cecha zabawki, która odróżnia ją od fabrycznych wyrobów, budzi pozytywne skojarzenia. Nie musi być perfekcyjna, od linijki itd.
Stopniowanie trudności – nie od razu Kraków zbudowano! Można zacząć od większych elementów, od łatwiejszych zadań, a potem przejść do bardziej skomplikowanych.
Bezpieczeństwo – uważajmy na drobne elementy, aby były dobrze przymocowane. To co się da, lepiej przyszyć niż przykleić. Ważny jest też materiał, z którego jest wykonana zabawka.